W dniu 23 marca Dominika, Hania i Ula z klasy 7e reprezentowały naszą szkołę na Wiosennym Festiwalu Internetowym organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Razem z uczniami i uczennicami z całej Polski poszerzały swoją wiedzę z zakresu ekologii, bioróżnorodności oraz współzależności globalnych. Poszczególne zadania umieszczane były na platformie Padlet. Dziękujemy Dziewczynom za zaangażowanie i poświęcony czas! Liczymy na to, że zdobytym doświadczeniem zechcą podzielić się z całą społecznością szkolną!
16 – 20 listopada 2020r.
„To nasz świat, Uczyńmy go lepszym!” to hasło Tygodnia Edukacji Globalnej. Nauczyciele oraz uczniowie chętnie włączyli się w tegoroczne obchody. W klasach 3a i 3c p. Beata Żukowska i p. Maria Ożlańska przybliżały uczniom zagadnienie „food miles” (żywnościokilometry). Uczniowie przygotowali plakaty zachęcające rodzinę do kupowania u lokalnych producentów, wskazując zalety ekologiczne oraz ekonomiczne. Przygotowali też śniadanie składające się tylko z rodzimych produktów.
Klasy siódme na lekcjach języka angielskiego zapoznały się z ideą Fair Trade – Sprawiedliwy Handel. Uczniowie wybrali się w wirtualną podróż do Republiki Dominikany, aby sprawdzić skąd pochodzi czekolada. Pracując w grupach, przygotowali też prezentacje multimedialne. Podjęli próbę odnalezienia produktów oznaczonych logo Fair Trade – okazało się to niełatwym zadaniem.
Tematy z zakresu edukacji globalnej zostały też poruszone na zajęciach z wychowawcą min. w klasach 4a, 4b, 5b, 6a, 6c, 7a, 7e, 8b. Maja Górska z kl. 6c przygotowała wspaniałe plakaty zachęcające do kupna produktów z logo Fair Trade.
Warto dodać, że część klas realizuje zagadnienia z obszaru edukacji globalnej w ramach udziału w programach i projektach edukacyjnych takich jak: Godziny wychowawcze ze światem, Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmienić świat?, Bezpieczne domy – Przyjazne miasta.
Opracowała: Ewa Trochimczyk
18-22 listopada 2019 roku to Tydzień Edukacji Globalnej na całym świecie. W tym roku pod hasłem: „Pobudka. Ostatni dzwonek dla klimatu”. W naszej szkole również o tym rozmawialiśmy.
Klasa 3a pod kierunkiem p. Iwony Sadowskiej, po wspólnej dyskusji oraz zajęciach o paliwach kopalnych, przygotowała plakaty pt. „Nasza szkoła może być EKO” oraz odbyły się również warsztaty tworzenia ekologicznych bajeczek.
Grupa uczniów klas 6,7 i 8 zapoczątkowała spotkania pod hasłem: Młodzież dla klimatu. Wspólnie podejmują inicjatywy mające na celu uświadomienie społeczności szkolnej skutki zmian klimatycznych oraz działania, które może podjąć każdy z nas. Spotkania odbywają się w piątki o godz. 11.20 w sali 110. Grupa najbardziej zaangażowanych uczniów przygotowuje film pt. „Nasza szkoła jest EKO” pod kierunkiem p. Justyny Zdrodowskiej oraz p. Mariusza Ogryzko.
Przedstawiciele klas 6,7 i 8 wzięli udział w spotkaniu w SP 43 im. S. Kossak pt. „Biblioteka Osobowości Globalnych”. Pogłębili swoją wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatycznych na świecie i na Podlasiu. W grupach, razem z uczniami z innych szkół, przygotowali hasła i transparenty proekologiczne i nawołujące do natychmiastowych działań w sprawie klimatu. Wspólnie przygotowali protest.
Na lekcjach biologii, chemii, etyki oraz zajęciach z wychowawcą również poruszana była tematyka zanieczyszczeń i zmian klimatycznych.
Nasza szkoła wzięła też udział w światowych obchodach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka organizowanych przez UNICEF Polska.
Skąd pochodzi czekolada? W jaki sposób trafia ona do naszych sklepów? Na te pytania próbowała znaleźć odpowiedź klasa I a. Dzieci wysłuchały bajki pt. „Tosia odkrywa czekoladę”, która przedstawia niezwykłą podróż tytułowej bohaterki. Zapoznały się z procesem produkcji czekolady i zrozumiały na czym polega Sprawiedliwy Handel (Fair Trade).
Na warsztatach Euroweek w Międzygórzu uczniowie poznawali piękno i kulturę krajów azjatyckich poprzez udział w prezentacjach i tańcach z wolontariuszami, min. z Wietnamu, Indonezji, Turcji.
Mam nadzieję, że razem będziemy działać przez cały rok!
W sobotę 23 marca 2019 czworo uczniów klasy 7c (Maja Lange, Kacper Daszkiewicz, Piotr Misiejuk, Oliwier Rutkowski) wzięło udział w grze terenowej dotyczącej Celów Zrównoważonego Rozwoju w budynku Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Nowym Aleksandrowie. Uczniowie otrzymali naszkicowaną trasę do pokonania, a w każdym z punktów czekały na nich kreatywne zadania, z zakresu Edukacji Globalnej, zawierające tematy interdyscyplinarne, występujące w podstawie programowej wielu przedmiotów, jak np.: WOS, muzyka, język polski, geografia, języki obce, etyka, religia, przedsiębiorczość, kultura i sztuka, promujące Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz idee Grywalizacji. W grze wzięło udział 10 drużyn z różnych podlaskich szkół. Wszyscy bardzo dobrze się bawili, poznali się, poszerzyli swoją wiedzę i zyskali ciekawe doświadczenia.
1. Panel dyskusyjny w klasach 7a, 7b, 7c, 6a, 5b -Prawa dziecka i pracujące dzieci na świecie.
2. „Tosia odkrywa czekoladę"-zajęcia z elementami edukacji globalnej w klasie 1b oraz zajęcia w świetlicy.
3. Planeta Ziemia-Nasza planeta-klasy 4 a, b, d, e.
4. Prezentacja Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Nasza szkoła bierze udział w projekcie: „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju II." współfinansowany z programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP http://www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl/
Opracowała: Ewa Trochimczyk