,,BARWIENIE SOLI”

Uczniowie z klasy 1c poznali ciekawy sposób na barwienie soli. Używając kolorowych barwników barwiły sól na różne kolory. Pomimo, iż zajęcie wymagało cierpliwości, uczniowie byli bardzo zaangażowani w swoją pracę. Wykorzystując kolorową sól udało nam się stworzyć piękne obrazki.

Opracowała: Izabela Wojtala

381311338 330257742809349 8629405265491792604 n380135070 1024726005439179 7962999199796409640 n379642899 3731607633727641 374791895082995437 n379639565 1496360574454640 1803777238701527865 n

,,JAKI KSZTAŁT MA WODA?”

7 września 2023 r. w naszej szkole odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym

spotkanie z ,,Klubu Młodego Odkrywcy”.

Podczas zajęć uczniowie z klasy 1c szukali odpowiedzi na pytanie: ,,Jaki kształt ma woda?” Ustalili, że woda jest cieczą i nie ma określonego kształtu. Zawsze przyjmuje formę naczynia, w którym się znajduje.

Opracowała: Izabela Wojtala

379513423 1921392781588681 1923125357243888206 n379530487 6883846748327117 2908996395780767950 n

CIEPŁA CZY ZIMNA?

Podczas tego eksperymentu wraz z uczniami ze świetlicy sprawdzaliśmy czy temperatura wody ma wpływ na szybkość rozpuszczania się substancji. Okazało się, że w zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozpuszcza się szybciej w szklance z ciepłą wodą.

Opracowała: Izabela Wojtala

343582423 981968002814980 4429577609556213201 n344803390 956588572355769 2470053836707417418 n

„WIJĄCA GĄSIENICA”

Doświadczenia to świetny pomysł na atrakcyjne zajęcia pobudzające dzieci do działania. Nasi mali naukowcy ze świetlicy przeprowadzili kolejne ciekawe doświadczenie „WIJĄCA SIĘ GĄSIENICA”. Miały okazję obserwacji zachodzących je zmian. Doświadczenie pokazało, jak szybko gąsienice rosną, gdy wchłaniają wodę. Ciekawostką jest, że ich ulubionym zajęciem jest jedzenie oraz szybko powiększają swoją masę.

Opracowała: Izabela Wojtala

345075835 613850967143936 6094723720628778401 n

Ciekawe doświadczenie ,,UCIEKAJĄCY PIEPRZ”

Nasi mali naukowcy ze świetlicy przeprowadzili kolejne

ciekawe doświadczenie ,,UCIEKAJĄCY PIEPRZ” z wykorzystaniem wody, płynu oraz pieprzu.

Wyobraziliśmy sobie, że pieprz to zarazki, które uciekają z naszych rąk.

Sama woda nie potrafi ich dogonić. Doświadczenie uświadomiło nam jak ważne jest dokładne mycie rąk mydłem.

Opracowała: Izabela Wojtala

333962284 886484445791081 317603961385723638 n337127737 589874069728854 8230089809762448159 n

Magiczne moce?

Tylko takie posiadamy! A udowodniliśmy to w naszym kolejnym doświadczeniu, które wykonaliśmy podczas zajęć z Klubu Młodego Odkrywcy w świetlicy. ,,Magiczna szklanka" to doświadczenie z zakresu fizyki i opiera się na działaniu ciśnień. Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: szklanki z wodą i kartki papieru. Jedyne, co musimy zrobić, to nakryć szklankę kartką i docisnąć kartkę do krawędzi szklanki. Następnie dość energicznie obracamy szklankę do góry dnem, cały czas trzymając kartę dociśniętą do szklanki. Teraz już kartka będzie trzymała się szklanki nawet przy potrząsaniu.

Opracowała: Izabela Wojtala

333914356 873096883794230 39709776015425558 n336930805 5716608311800115 7866842899652653669 n334573878 226211443254869 672839259863793751 n334561132 1209973569705163 1146779865516931032 n

 

CZY MOŻNA NADMUCHAĆ BALON BEZ UŻYCIA UST I POMPKI?

Przekonali się o tym uczniowie ze świetlicy, podczas kolejnych zajęć z Klubu Młodego Odkrywcy. Uczniowie nasypali sody oczyszczonej do balona, a następnie nałożyli go na szyjkę butelki, w której znajdował się ocet. Następnie unieśli balonik i wysypali jego zawartość do butelki. Balon zaczął nabierać objętości. W wyniku połączenia substancji wytworzył się dwutlenek węgla, a balon pod wpływem zachodzącej reakcji sam się pompuje.

Opracowała: Izabela Wojtala

328662622 716384290090649 1282963921237133099 n328033668 763089688223009 2505426233535271599 n327251482 706560674289043 4771464809196592622 n

MAGICZNA ZAPAŁKA

Dzieci ze świetlicy polecają wykonanie doświadczenie, które może zaskoczyć niejednego małego odkrywcę. Potrzebujemy tylko 5 zapałek i kilka kropli wody. Każdą zapałkę należy przełamać na pół tak, aby jej nie rozerwać. Następnie ułożyć w kształcie gwiazdki. W środek figury wlewamy kilka kropel wody. I już po chwili zapałki zaczynają się poruszać, aż utworzą gwiazdę. Zapałki poruszają się za sprawą ciśnienia turgorowego. Woda wypełnia zgniecione komórki i wywiera na nie ciśnienie co powoduje zmianę kształtu zapałki.

Opracowała: Izabela Wojtala

323577093 588483649789811 3776178870237784506 n326123007 1129712201060308 180948044354578081 n322240222 596812502255903 716692385476986126 n

TĘCZOWA BURZA NA MLEKU

We wtorek 10 stycznia w świetlicy szkolnej tworzyliśmy ,,tęczowe mleko”. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebowaliśmy: mleka, barwników, płynu do mycia naczyń oraz patyczków higienicznych. Najpierw należało nalać trochę mleka do talerza, następnie wlać do niego kilka kropel barwników, a na koniec dodać zamoczony w płynie patyczek. Kolory pojawiły się i rozpływały po talerzu, zamieniając się w tęczę. Barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko, więc pozostają zawieszone pomiędzy molekułami tłuszczu. Płyn do mycia naczyń rozbija molekuły tłuszczu i pozwala barwnikom rozprzestrzenić się w mleku. Było to ciekawe doświadczenie dla uczniów.

Opracowała: Izabela Wojtala

323531390 882937789799437 5911257252505604740 n322161920 1544072246018738 8133875944785626478 n321962360 488263603245665 3749048224018088447 n

Zakończyliśmy nasze doświadczenie z KRYSTALIZACJI SOLI

Kilka dni obserwacji, dały nam wyniki doświadczenia.

Po kilku dniach na sznurku pojawiły się małe kryształki.

W ciągu następnych dni kryształki rosły.

WNIOSKI: Podczas parowania wody ze słoika sól ulegała krystalizacji

i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce.

Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli.

Opracowała: Izabela Wojtala

321645152 725608515455593 4080849797017800914 n