Uczniowie z klasy 1c poznali ciekawy sposób na barwienie soli. Używając kolorowych barwników barwiły sól na różne kolory. Pomimo, iż zajęcie wymagało cierpliwości, uczniowie byli bardzo zaangażowani w swoją pracę. Wykorzystując kolorową sól udało nam się stworzyć piękne obrazki.
Opracowała: Izabela Wojtala
7 września 2023 r. w naszej szkole odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym
spotkanie z ,,Klubu Młodego Odkrywcy”.
Podczas zajęć uczniowie z klasy 1c szukali odpowiedzi na pytanie: ,,Jaki kształt ma woda?” Ustalili, że woda jest cieczą i nie ma określonego kształtu. Zawsze przyjmuje formę naczynia, w którym się znajduje.
Opracowała: Izabela Wojtala
Podczas tego eksperymentu wraz z uczniami ze świetlicy sprawdzaliśmy czy temperatura wody ma wpływ na szybkość rozpuszczania się substancji. Okazało się, że w zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozpuszcza się szybciej w szklance z ciepłą wodą.
Opracowała: Izabela Wojtala
Doświadczenia to świetny pomysł na atrakcyjne zajęcia pobudzające dzieci do działania. Nasi mali naukowcy ze świetlicy przeprowadzili kolejne ciekawe doświadczenie „WIJĄCA SIĘ GĄSIENICA”. Miały okazję obserwacji zachodzących je zmian. Doświadczenie pokazało, jak szybko gąsienice rosną, gdy wchłaniają wodę. Ciekawostką jest, że ich ulubionym zajęciem jest jedzenie oraz szybko powiększają swoją masę.
Opracowała: Izabela Wojtala
Nasi mali naukowcy ze świetlicy przeprowadzili kolejne
ciekawe doświadczenie ,,UCIEKAJĄCY PIEPRZ” z wykorzystaniem wody, płynu oraz pieprzu.
Wyobraziliśmy sobie, że pieprz to zarazki, które uciekają z naszych rąk.
Sama woda nie potrafi ich dogonić. Doświadczenie uświadomiło nam jak ważne jest dokładne mycie rąk mydłem.
Opracowała: Izabela Wojtala
Tylko takie posiadamy! A udowodniliśmy to w naszym kolejnym doświadczeniu, które wykonaliśmy podczas zajęć z Klubu Młodego Odkrywcy w świetlicy. ,,Magiczna szklanka" to doświadczenie z zakresu fizyki i opiera się na działaniu ciśnień. Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: szklanki z wodą i kartki papieru. Jedyne, co musimy zrobić, to nakryć szklankę kartką i docisnąć kartkę do krawędzi szklanki. Następnie dość energicznie obracamy szklankę do góry dnem, cały czas trzymając kartę dociśniętą do szklanki. Teraz już kartka będzie trzymała się szklanki nawet przy potrząsaniu.
Opracowała: Izabela Wojtala
Przekonali się o tym uczniowie ze świetlicy, podczas kolejnych zajęć z Klubu Młodego Odkrywcy. Uczniowie nasypali sody oczyszczonej do balona, a następnie nałożyli go na szyjkę butelki, w której znajdował się ocet. Następnie unieśli balonik i wysypali jego zawartość do butelki. Balon zaczął nabierać objętości. W wyniku połączenia substancji wytworzył się dwutlenek węgla, a balon pod wpływem zachodzącej reakcji sam się pompuje.
Opracowała: Izabela Wojtala
Dzieci ze świetlicy polecają wykonanie doświadczenie, które może zaskoczyć niejednego małego odkrywcę. Potrzebujemy tylko 5 zapałek i kilka kropli wody. Każdą zapałkę należy przełamać na pół tak, aby jej nie rozerwać. Następnie ułożyć w kształcie gwiazdki. W środek figury wlewamy kilka kropel wody. I już po chwili zapałki zaczynają się poruszać, aż utworzą gwiazdę. Zapałki poruszają się za sprawą ciśnienia turgorowego. Woda wypełnia zgniecione komórki i wywiera na nie ciśnienie co powoduje zmianę kształtu zapałki.
Opracowała: Izabela Wojtala
We wtorek 10 stycznia w świetlicy szkolnej tworzyliśmy ,,tęczowe mleko”. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebowaliśmy: mleka, barwników, płynu do mycia naczyń oraz patyczków higienicznych. Najpierw należało nalać trochę mleka do talerza, następnie wlać do niego kilka kropel barwników, a na koniec dodać zamoczony w płynie patyczek. Kolory pojawiły się i rozpływały po talerzu, zamieniając się w tęczę. Barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko, więc pozostają zawieszone pomiędzy molekułami tłuszczu. Płyn do mycia naczyń rozbija molekuły tłuszczu i pozwala barwnikom rozprzestrzenić się w mleku. Było to ciekawe doświadczenie dla uczniów.
Opracowała: Izabela Wojtala
Kilka dni obserwacji, dały nam wyniki doświadczenia.
Po kilku dniach na sznurku pojawiły się małe kryształki.
W ciągu następnych dni kryształki rosły.
WNIOSKI: Podczas parowania wody ze słoika sól ulegała krystalizacji
i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce.
Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli.
Opracowała: Izabela Wojtala
Strona 1 z 4